Kelebihan dan kebaikan sauna


sauna-benefits-pakej-ampang

Kelebihan dan kebaikan sauna

Sauna atau juga dikenali sebagai mandi peluh merupakan alternatif terbaik dalam proses meremajakan tubuh kerana ia mampu menyahtoksik badan yg dikeluarkan secara peluh.


Haba yang dihasilkan dalam sauna mempunyai kesan terapi pada badan. Bukan sahaja haba mengaktifkan kelenjar peluh yang membantu badan untuk menghapuskan toksin, ia juga meningkatkan kadar denyutan jantung dan peredaran darah. Antara manfaat sauna:

1. Meningkatkan Peredaran Darah

Haba sauna mengembangkan saluran darah yang memastikan bahawa terdapat bekalan darah walaupun oleh kapilari yang nipis. Bekalan darah yang betul membawa nutrien segar kepada sel-sel dan memastikan pembasmian sepenuhnya bahan buangan daripada mereka.

2. Menyahtoksikan Badan

Berpeluh adalah cara terbaik menyingkirkan toksin di dalam badan kita. Bersama-sama dengan paru-paru, buah pinggang, usus dan sistem limfa, kulit menjalankan peranan yang penting dalam menyahtoksikkan badan kita. 

3. Meningkatkan kadar denyutan jantung

Sauna berupaya meningkatkan dan menguatkan peredaran darah tanpa menyebabkan tekanan ke atas mana-mana sistem badan yang lain. 10 - mandi 20 minit sauna panjang meningkatkan denyutan jantung sebanyak 50 - 75%. Ini membawa kesan yang sama sebagai latihan fizikal yang sederhana ketat. 

4. Berat Badan

Daripada beberapa manfaat sauna kesihatan, penurunan berat badan adalah sebab utama yang membuatkan ramai memilih untuk bersauna. Apabila tubuh badan mengeluarkan peluh, secara automatik badan juga akan kehilangan air. Sauna juga berfungsi untuk memecahkan lemak.

5. Memperbaiki Kulit

Sauna mampu mengurangkan masaalah liang-liang kulit yang tersumbat disebabkan aktiviti seharian seperti penggunaan krim, deodoran, sel-sel kulit mati melalui proses mengeluarkan peluh.

6. Menguatkan daya ketahanan badan

Suhu sauna mampu membuatkan badan bertindak mengeluarkan sel darah putih, anti-ferons dan anti-badan yang membantu kita melawan penyakit seperti mana ketika sedang demam. 

7. Meregang dan merehatkan otot

Bagi mereka yang gemarkan aktiviti lasak dan sukan, sauna mampu meregang dan merehatkan otot melalui proses mengeluarkan asid laktik berlebihan did dalam badan.

8. Kesihatan Mental

Orang yang kerap sauna sering berasa mental santai. Ini adalah kerana siaran kardiovaskular meningkat aktiviti endorfin dalam badan.



Post a Comment

Previous Post Next Post